Safeway, onderdeel van de Van Aalst Group in Dordrecht, bracht in 2017 een gelijknamig systeem op de markt voor het veilig en eenvoudig overzetten van medewerkers en goederen van schepen op offshore platforms. Het bedrijf richt zich op rederijen en scheepseigenaren die zich bezighouden met de installatie en/of het onderhoud van olie- en gasplatforms en windmolenparken.
“Renewables zijn echt een groeimarkt. Wij willen zo snel mogelijk een huurvloot opbouwen en onze positie als serieuze speler uitbouwen in de walk-to-work markt”, aldus Wijnand van Aalst, CEO van Safeway. Inmiddels wordt de Safeway in serie geproduceerd en zijn er klantspecifieke opdrachten en verschillende doorontwikkelingsprojecten.
Technische hoogstandjes
Bij de Safeway komen de nodige technische hoogstandjes kijken. “De loopbrug is een combinatie van gecertificeerd staal, elektra en high-end hydrauliek conform offshore specificaties, waarbij een geavanceerde motion reference unit (MRU) de scheepsbewegingen meet. Daarbij wordt de rolbeweging van het schip eruit gefilterd door het gepatenteerde rolcompensatiesysteem en tegelijkertijd ook slewing (ronddraaien), luffing (naar boven en beneden kantelen van de loopbrug) en telescoping (het in- en uithalen van de loopbrug) gebruikt om de scheepsbewegingen te compenseren”, zegt Van Aalst. “De software vertaalt die metingen naar hydraulische cilinders en hydromotoren om het systeem de benodigde tegenbewegingen te laten maken, zodanig dat de punt van de loopbrug stilstaat. Zo kunnen medewerkers makkelijk overstappen van het schip op het platform.”
"Renewables zijn echt een groeimarkt. Wij willen zo snel mogelijk een huurvloot opbouwen en onze positie als serieuze speler uitbouwen in de walk-to-work markt"
- Wijnand van Aalst, CEO van SafewayEngineering standaard
Omdat Safeway in 2015 een nieuwe divisie was voor de Van Aalst Group, deed Safeway in 2016 een beroep op TCPM. “Allereerst om de engineeringcapaciteit op te schalen en goede engineers binnen te halen om het ontwerp van de Safeway op papier te zetten en de tekeningen te controleren. Daar hadden we hun kennis, kunde en ervaring voor nodig”, verklaart Van Aalst. Om de engineering binnen Safeway naar een hoger plan te tillen, werkt Dimitri, mechanical engineer bij TCPM, nu samen met drie collega’s aan het uitbreiden van een engineering-standaard. “Doel is het proces rond engineering te optimaliseren om andere bedrijfsprocessen, zoals werkvoorbereiding en productie, te stroomlijnen.”, vertelt hij. “Ook zorgen we ervoor dat het ontwerp voor de Safeway goed op tekening komt te staan conform de nieuwe standaard voor engineering.” Daarnaast voert TCPM een aantal kleinere verbetertrajecten uit voor de Safeway.
“Als we een grote opdracht scoren, hebben we behoefte aan extra capaciteit. Die flexibiliteit biedt TCPM."
- Wijnand van AalstFlexibiliteit en kwaliteit
Voor TCPM’er Dimitri is de opdracht bij Safeway een uitdaging op meerdere vlakken. “Hiervoor heb ik productontwikkeling in de medische industrie gedaan, offshore is een nieuwe markt voor mij. En een lopend verbeterproces van een serieproduct zo veel mogelijk in goede banen leiden, is ook interessant”, zegt hij. “Het mooie is dat je met iets bezig bent wat hier ook gebouwd wordt. Alles wat op tekening staat, daar kun je in staan en overheen lopen. Heel erg tof dat Safeway zulke grote, indrukwekkende machines produceert.” Ook Van Aalst is te spreken over de samenwerking. “Als we een grote opdracht scoren, hebben we behoefte aan extra capaciteit. Die flexibiliteit biedt TCPM en we hebben ook echt wat aan hun mensen bij het bouwen van onze high-end systemen. TCPM is niet alleen snel, ze leveren ook kwaliteit.”