Concreet betekent de nieuwe wetgeving dat tankers, ferry’s, containerschepen en bulkcarriers moeten varen op duurdere, laagzwavelige brandstof óf op goedkopere zwavelhoudende brandstof. In dat laatste geval is een wasinstallatie vereist die de zwavel uit de rookgassen wast (ofwel: scrubt). Alfa Laval EGC (Exhaust Gas Cleaning) ontwikkelt, ontwerpt, bouwt en levert scrubbers in een compleet werkend EGC-systeem, het zogeheten PureSOx. Dit voldoet ook aan de eisen met betrekking tot water dat eventueel overboord gaat.
De drie systeemuitvoeringen
PureSOx kent drie systeemuitvoeringen: open-loop, closed-loop en hybride. In de open-loopvariant wordt zeewater naar de scrubber gepompt en op een vulmateriaal gesproeid, waardoor het de zwaveloxide absorbeert. Uiteindelijk reageert het tot een zout dat van nature in zeewater voorkomt en gaat het met het waswater overboord. Bij de closed-loopvariant wordt schoon water of zeewater gebruikt. Dit bevindt zich in een gesloten circuit en wordt continu gereinigd, geneutraliseerd en hergebruikt. Doordat dit water ook steeds zouter wordt, wordt het na reiniging deels overboord gezet. In de hybride variant kan, afhankelijk van de locatie van het schip, tussen beide opties geschakeld worden. Dit biedt de scheepseigenaar maximale flexibiliteit om zijn installatie kosteneffectief in te zetten. Ook is er een open-loopvariant te koop die voorbereid is op toekomstige uitbreiding voor hybride.