TCPM werd door de engineeringsafdeling van Marel Food Logistic Systems (Marel FLS) ingeschakeld om deel te nemen aan een project voor het opzetten van een logistiek transportsysteem voor een klant van Marel FLS in Spanje. Een industriële slagerij, waar varkenskarkassen worden verwerkt tot halffabricaten die geschikt zijn voor verdere verwerking en uiteindelijk aan supermarktketens of horeca worden uitgeleverd. De Spaanse fabriek is een grote speler op de Europese markt, die recent haar productie voor het verwerken van varkenskarkassen had opgeschaald van 400 karkassen per uur naar 650 per uur.
In een eerdere projectfase installeerde Marel FLS een volledig nieuwe productielijn in de fabriek in Spanje. Om de opschaling naar 650 karkassen te kunnen realiseren, werden nieuwe gemechaniseerde snijmachines en handmatige snijlijnen geplaatst. Daarnaast werd door andere partijen een nieuwe verpakkingslijn en een nieuwe krattenwasmachine, oftewel wasstraat, geïnstalleerd. Marel FLS leverde de logistieke transportsystemen die in een krappe ruimte kratten met varkenskarkassen zo snel mogelijk van de snijlijnen naar de wasstraat of de verpakkingslijn konden vervoeren. Bij de uitbreiding van de verpakkingslijnen en snijlijnen werden bestaande logistieke systemen vervangen om bepaalde functies verder te automatiseren en nieuwe ruimtes met elkaar te verbinden in het totale logistieke proces. Zo werd door een detail engineer een sorteerstation voor de nieuwe verpakkingslijn ontworpen en werd bij de nieuw geplaatste krattenwasmachine de aan- en afvoer van kratten geautomatiseerd door een software engineer.
“Aangezien je te maken hebt met al deze verschillende afdelingen en partijen ben je als project engineer echt een spin in het web”, aldus Meine. Een veelzijdige functie, waarbij je technische oplossingen uitwerkt en nauw samenwerkt met de software engineer, de detail engineer en de projectmanager. “Een extra uitdagend aspect is dat de productie in Nederland plaatsvindt en de opbouw in Spanje. Het is natuurlijk essentieel dat de producten op de juiste wijze in de productieruimtes komen. De te leveren producten moeten flexibel zijn, zodat er op locatie direct aanpassingen kunnen worden verricht. Het gaat erom dat je een goede balans vindt in het versturen van het aantal en soort materialen naar het buitenland. Goede ondersteuning bij de bouw op locatie speelt daarbij ook een belangrijke rol”, zegt Meine. “Het mooie van zo’n project is dat je het technische aanspreekpunt bent, waardoor je heel veel kennis van één product opdoet”.
Het plaatsen van de logistieke transportsystemen kon alleen buiten de reguliere productietijden om, dat betekende in de avonduren of in de weekenden. En dan in een complex pand dat al vele fases van verbouwing had doorstaan en op dit moment werd uitgebreid met nieuwe productielijnen. Om te achterhalen waar er ruimte viel te behalen en waar de knelpunten zich bevonden, op fysiek en organisatorisch vlak, waren er verschillende bezoeken aan de locatie gepland om tot afstemming te komen met de betrokken partijen. Meine: “Bij ieder bezoek aan de productielocatie tref je nieuwe situaties aan waar je keer op keer op anticipeert. De nieuwe verpakkingslijn moet bijvoorbeeld goed aansluiten op het nieuwe systeem van Marel.”
“Het mooie van zo’n project is dat je het technische aanspreekpunt bent, waardoor je heel veel kennis van één product opdoet”
- Meine, project engineerOm flexibiliteit in te bouwen, werd er gekozen voor extra steunmateriaal waarmee de transportsystemen werden opgehangen en geplaatst. “Zo stuur je ruw materiaal, bijvoorbeeld een flexibele RVS koker, op die passend gemaakt kan worden rond de aansluitpunten. Hiervoor heb je ruimtelijk inzicht nodig en moet je potentiële knelpunten goed in kunnen schatten. Daar zit de technische uitdaging in”, volgens Meine. De grootste technische uitdaging was het opzetten van een opbouwschema. Immers er moest een compleet logistiek transportsysteem worden geplaatst in een relatief kleine ruimte met een beperkte capaciteit in een korte tijdspanne. Door de tijdsdruk werd gekozen voor een gefaseerde oplevering met een opsplitsing tussen ontwikkeling en productie, waardoor een deel van de materialen in China kon worden geproduceerd.
In zijn vorige functie als project engineer in de logistieke sector was Meine ook de spin in het web, echter lag daar het accent meer op detail engineering van één los systeem. “Uiteindelijk moet je weten wat voor standaarden worden gehanteerd en hoe problemen worden opgelost. In dit project betreft het een totaal ander systeem met een breder werkveld, waar zowel planning als productie bij betrokken zijn. Als project engineer bepaal je welke techniek waar wordt toegepast,” zegt Meine. “Bewerkingen moet je technisch op de juiste manier weten in te vullen en de opgedane CAD-kennis komt dan goed van pas. Je moet je bewust zijn van de systemen die je kunt inzetten en ook weten wat er in de transporttechniek mogelijk is.” Deze kennis heeft Meine binnen dit project voor Marel FLS opgedaan. Het team bestond uit een project manager, een software engineer, project engineer en de installatie supervisors. “Het was een zeer uitdagend en complex project en we zijn dan ook erg blij dat de installatie na volledige tevredenheid van onze opdrachtgever is opgeleverd,” aldus Meine.